torsdag, mars 13, 2008

Internet och mobil marknadsföring

Intresserad av att göra kampanjer? Jag lyssnade på två byråer som verkade bra och det var Caliber media som jobbat med bl a en e-mailkampanj för hollands motsvarighet till Twilfit hos oss. Imponerande hur de byggde upp prospectsdatabaser bl a genom spel och fick igång kampanjer på kort tid. Det som var mest intressant med den kampanjen var att varje person som tagit ett flygblad i butiken och gått in på webben fick i snitt 16 personer att anmäla sig. Tala om att få upp en bra databas.

Caliber media berättade vidare om ett case där de gjort en kampanj för Brittiska turistbyrån. De hade en tävling där man kunde vinna en resa till London. När man ändå tävlade fick man fylla i vad man ville göra i London. Baserat på de data som de fått in kunde de paketera resor med t ex teaterbesök, shopping etc. Ett smart sätt att både bygga databas på adresser men också få reda på kundens önskemål och kunna anpassa sitt erbjudande till det.

Mobiento presenterade sina lösningar och jobbar med kunder som HM och Lindex. Mobila kampanjer - som antagligen ännu är i sin linda men otroligt starka då det inte är många som använder sig av det ännu i Sverige. De jobbade också med kuponger, vilket är ett område som iallafall jag kommer att vilja höra mer om.

Inga kommentarer: