torsdag, mars 30, 2006

Aktivera kunder - en trend

Trender inom media
Mediebyrån Carat bjöd in till sitt andra frukostseminarium och berättade om medietrender som de ser just nu. Enligt dem är de viktigaste övergripande trenderna aktivering, innehåll och relevans. Med blicken riktad på mässorna kan jag konstatera att besökarna då och då aktiveras med innehåll och relevans.

Årets balkong avgjordes på mässan
Besökarna på
trädgårdsmässan röstade kring bästa balkongutställning, årets trädgårdsbok samt årets koloniträdgårdsfrämjare. Resultaten publiceras på webben alltså relevant innehåll för målgruppen. Resultatet mailades också ut i en pressrelease.

Röstning, webb och debatt
Skolforum i november förra året röstade skolledare och lärare i frågor kring en ny fråga varje mässdag, som sedan debatterades på stora scenen under eftermiddagen. Svaren var grunden för debatten. Exempel på frågor som ställdes var ”Är dagens skola mest anpassad för flickor?” eller ” Har du med dina elever diskuterat innehållet i någon dokusåpa?” Besökarna besvarade frågan genom att gå igenom en ja- eller nej-båge och resultatet publicerades på webben i realtid.

Realtidsbloggande från mässan
Future Design Days sponsrade Apple, elever på RMI Bergs, med datorer. Eleverna bloggade från mässan med bilder och texter. Resultatet visades på RMI Bergs hemsida. här kan man tala om aktiverad målgrupp med innehåll och relevans.

Inga kommentarer: